مقایسه انواع گیربکس

گیربکس‌های دستی، اتوماتیک و CVT: کدام بهتر است؟

انتخاب نوع گیربکس خودرو – دستی، اتومات یا CVT – تأثیر مهمی بر تجربه رانندگی، مصرف سوخت و هزینه نگهداری دارد. گیربکس اتوماتیک با تعویض خودکار دنده‌ها راحتی بیشتری در ترافیک ایجاد می‌کند؛ اما گیربکس دستی با ساختار ساده و تعداد قطعات کمتر، هزینه نگهداری و خرابی کمتری دارد.

گیربکس CVT نیز در بسیاری از خودروهای امروزی به کار رفته و با هدف مصرف سوخت کمتر و رانندگی نرم طراحی شده است.

در ادامه این مقاله، عملکرد، آسایش رانندگی، مصرف سوخت و هزینه نگهداری هر سه نوع گیربکس را بررسی می‌کنیم و با نگاهی به خودروهای رایج بازار ایران (مانند پژو ۲۰۶/۲۰۷، پارس، دنا، پراید، تیبا، تندر ۹۰ و غیره) به نتیجه می‌رسیم که هر گزینه برای چه شرایطی مناسب‌تر است.

عملکرد و شتاب

گیربکس دستی (MT)

در این گیربکس‌ها راننده با استفاده از پدال کلاچ و دسته‌دنده، ضرایب دنده را خود انتخاب می‌کند. ساختار ساده و تعداد دنده‌های محدود، امکان انتقال سریع‌تر گشتاور به چرخ‌ها را فراهم می‌کند. از این رو، معمولاً خودروهای دنده‌ای شتاب بهتری دارند و راننده کنترل کامل‌تری بر وضعیت موتور دارد.

مثلاً در خودروهای کوپه یا اسپرت کلاسیک، گیربکس دستی به دلیل شتاب‌گیری سریع‌تر و توان بیشتر در سربالایی معروف است.

گیربکس اتوماتیک (AT)

گیربکس‌های اتوماتیک معمولی (تورک کانورتر) شتاب کُندتری نسبت به دستی دارند. تورک‌کانورتر مقداری از گشتاور موتور را تلف می‌کند و با سنگین‌تر بودن ساختار، شتاب اولیه را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، خودروهای اتومات معمولاً در صفر تا صد (شتاب اولیه) کندتر از مدل‌های دستی هستند.

البته گیربکس‌های اتومات پیشرفته با تعداد دنده بیشتر (۶، ۸ یا ۹ سرعته) این محدودیت را کاهش داده‌اند، ولی بازهم در کلیت جعبه‌دنده اتومات شتاب ثانویه ضعیف‌تر از دستی به چشم می‌آید.

گیربکس CVT

این نوع گیربکس از دو پولی مخروطی و یک تسمه قوی استفاده می‌کند و قادر است ضریب دنده را به نرمی و پیوسته تغییر دهد. در عمل، CVT می‌تواند موتور را در دور مناسب (حداکثر گشتاور) ثابت نگه دارد که باعث بازدهی بهتر می‌شود و معمولا شتاب مناسبی در میانه حرکت دارد.

اما ضعف اصلی CVT در شروع حرکت و شتاب‌گیری ناگهانی است: «شتاب‌گیری جعبه‌دنده CVT معمولاً ضعیف عمل می‌کند». یعنی در هنگام سبقت یا سربالایی شدید، CVT کندتر از اتومات معمولی است. به بیان ساده، CVT برای رانندگی آرام و پایداری دور موتور عالی است، اما برای کسب احساس اسپرت و شتاب آنی گزینه مناسبی نیست.

آسایش رانندگی و شرایط ترافیکی

گیربکس دستی

مزیت کنترل بیشتر دستی در شرایط خاص وجود دارد، اما در ترافیک‌های سنگین باعث خستگی می‌شود. راننده باید دائماً کلاچ بگیرد و دنده عوض کند که در ترافیک شهری فشار بیشتری به پا می‌آورد. همان‌طور که همراه مکانیک اشاره کرده، در ترافیک‌های طولانی آسایش راننده با خودروهای دنده‌ای کاهش می‌یابد.

گیربکس اتوماتیک

راحتی و آرامش در مسیرهای شهری، مهم‌ترین مزیت اتوماتیک‌ها است. نیازی به پا گذاشتن روی پدال کلاچ نیست و تعویض دنده‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود، بنابراین خستگی راننده کمتر می‌شود. تجربه رانندگی نرم و آرام در اتوماتیک، به ویژه در ترافیکِ داخل شهر بسیار محسوس است. البته در مدل‌های قدیمی‌‌تر گاهی لگ‌زدن یا تعویض دنده خشک مشاهده می‌شود، اما عموماً سواری اتوماتیک راحت‌تر است.

گیربکس CVT

این سیستم به دلیل تغییر ضریب پیوسته، سواری بسیار نرم و بی‌وقفه‌ای فراهم می‌کند. در گیربکس‌های CVT خبری از «پرش» در تعویض دنده نیست و شتاب گرفتن به صورت یکدست انجام می‌شود. بسیاری از رانندگان آسایش این حالت را می‌پسندند. از نظر ترافیک شهری نیز CVT گزینه‌ای مناسب است؛ تعویض دنده‌های نرم آن در ترافیک هیچ مزاحمتی ایجاد نمی‌کند و سرعت خودرو به آرامی کنترل می‌شود.

تنها نکته آن است که واکنش پدال گاز کمی کندتر از خودکارهای معمولی است و باید به نرمی پدال را فشار داد تا از فشار بیش از حد به تسمه جلوگیری شود.

مناسب بودن برای شرایط ترافیکی و جاده‌ای ایران

در شهرهای بزرگ ایران که ترافیک سنگین و توقف‌های مکرر دارند، گیربکس‌های اتوماتیک و CVT معمولاً راحت‌تر هستند زیرا راننده خستگی کمتری احساس می‌کند. بسیاری از خودروهای شهری و کراس‌اوورهای مونتاژی جدید ایران به CVT مجهزند؛ مثلاً سایپا شاهین، ساینا اتومات و کوییک اتومات CVT هستند و در بین خودروهای چینی وارداتی بازار نیز مدل‌های Tiggo 5 و 7 (چری)، آریزو 5 و 6 (ام‌وی‌ام) و تویوتا راو4 از CVT استفاده می‌کنند.

برای سفرهای جاده‌ای طولانی یا رانندگی در مناطق کوهستانی، گیربکس دستی ممکن است مفیدتر باشد چون کنترل دور موتور و دنده‌ها مستقیماً در اختیار راننده است. برخی رانندگان ایرانی نیز به خاطر شرایط مالی و هزینه سوخت، خودروی دستی را ترجیح می‌دهند. در مجموع، اگر رانندگی درون‌شهری و آسایش بیشتر اولویت دارد، اتوماتیک یا CVT بهتر است؛ اگر صرفه‌جویی مالی و عملکرد در پیچ‌ها و سربالایی اهمیت دارد، دستی گزینه اقتصادی‌تری است.

مصرف سوخت

مصرف سوخت یکی از معیاری است که در مقایسه گیربکس‌ها اهمیت دارد:

گیربکس دستی

معمولا به راننده اجازه می‌دهد در شرایط بهینه‌تر دنده مناسب را انتخاب کند. نتیجه این که مصرف سوخت در خودروهای دستی – در شرایط یکسان – از اتوماتیک کمتر و تا حدی با گیربکس CVT رقابت می‌کند. همراه مکانیک اشاره کرده که گیربکس‌های دستی مصرف سوخت متعادلی دارند؛ یعنی با تجربه رانندگی مناسب می‌توانند اقتصادی باشند.

گیربکس اتوماتیک

به دلیل ساختار تورک‌کانورتر و اتلاف بیشتر گشتاور، مصرف سوخت بالاتری دارد. در لیست معایب گیربکس اتوماتیک آمده است: «مصرف سوخت بالاتر». به علاوه، در ترافیک رفت و آمد مداوم دنده‌ها باعث می‌شود اتوماتیک سوخت بیشتری نسبت به یک راننده ماهر در حالت دستی صرف کند.

گیربکس CVT

به طور کلی اقتصادی‌ترین مصرف سوخت را دارد. طراحی CVT به‌گونه‌ای است که همواره موتور را در دور بهینه (جایی که حداکثر گشتاور تولید می‌شود) نگه می‌دارد. در نتیجه، مطالعات نشان می‌دهد خودروهای CVT «معمولاً مصرف سوخت متوسط بسیار بهتری در مقایسه با خودروهای مجهز به AT و حتی MT دارند». همچنین روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد صرفه‌جویی در مصرف سوخت «یکی از مزایای بزرگ» خودروهای CVT است.

در عمل، در رانندگی شهری و باکامل گاز گرفتن، CVT بارها باعث ثبت مصرف سوخت کمتر از اتوماتیک می‌شود. بنابراین اگر قیمت سوخت برای شما مهم است، خودروهای CVT (مانند شاهین اتوماتیک یا برخی مدل‌های چینی) بهترین گزینه هستند. گیربکس دستی نیز عموماً نسبت به اتوماتیک سنتی کم‌مصرف‌تر است.

آسایش رانندگی و شتاب (جمع‌بندی تیپیک)

گیربکس دستی

تسلط بیشتر بر عملکرد خودرو در مواقع خاص (مانند عبور از سربالایی یا سبقت‌گیری) دارد و شتاب در آن بهتر است. اما در ترافیک‌های سنگین خستگی راننده را به همراه دارد و تعویض مداوم کلاچ نیاز به دقت دارد.

گیربکس اتوماتیک

رانندگی نرم و راحت را تضمین می‌کند و در ترافیک آسایش ایجاد می‌کند. معایب آن شتاب و مصرف سوخت نسبتاً پایین‌تر و هزینه نگهداری بیشتر است. مدل‌های جدید اتومات (۶-۸ دنده) شتاب بهتری یافته‌اند ولی در شرایط فشرده هنوز مقداری از دستی عقب هستند.

گیربکس CVT

سواری بسیار نرم و مصرف سوخت پایین دارد. در مقابل، شتاب‌گیری اولیه آن ضعیف‌تر است و افرادی که عاشق رانندگی اسپرت هستند، معمولاً از «حالت خموش» CVT استقبال نمی‌کنند. اما برای استفاده روزمره و داخل شهر، CVT به‌دلیل تعویض دنده نرم و ساده بودن کار با آن، بسیار مناسب است.

هزینه نگهداری و تعمیرات

گیربکس دستی

ساده‌ترین ساختار را دارد و به تعمیرات کمی نیاز است. در فهرست مزایای دستی آمده: «ساختار ساده‌تر و درنتیجه تعمیرات کم‌هزینه‌تر». به‌طور کلی عمر مفید زیاد و خرابی‌های کم‌هزینه، از ویژگی‌های گیربکس‌های دستی است. تعویض دنده دستی معمولاً نیازمند نگهداری ساده (مثلاً تنظیم کلاچ، تعویض روغن گیربکس طبق توصیه فنی) است.

گیربکس اتوماتیک

در مقایسه با دستی پیچیده‌تر است و در نتیجه تعمیرات آن پرهزینه‌تر است. تعداد قطعات متحرک (تورک‌کانورتر، پمپ روغن، شیرها و الکترونیک) بیشتر بوده و خرابی برخی قطعات (مثلاً حسگرها، شیرها) هزینه بر است. به همین دلیل قیمت خودروی اتوماتیک و هزینه سرویس آن بالاتر است. از سوی دیگر، دوره نگهداری منظم (مانند تعویض روغن گیربکس اتومات) حساسیت بیشتری نسبت به دستی دارد.

گیربکس CVT

ظاهراً ساده و با قطعات کمتر طراحی شده، اما نگهداری خاصی می‌طلبد. هزینه سرویس دوره‌ای (تعویض روغن مخصوص CVT) کمتر از AT نیست، اما از آن‌جا که تحمل فشار زیاد را ندارد، در صورت نگهداری ناصحیح ممکن است عمرش کاهش یابد. از کار افتادن یک CVT معمولا هزینه بالایی به همراه دارد. همان‌طور که در روزنامه دنیای اقتصاد توضیح داده شده، «هزینه‌های جاری نگهداری یک گیربکس CVT پایین است اما زمانی که خراب شود، تعمیر آن بسیار گران است».

تسمه و پولی‌های آن قیمت بالایی دارند و تعویضشان هزینه‌بر است. با این حال، گفته می‌شود اگر اصول رانندگی صحیح رعایت شود (شتاب‌گیری نرم، فشار ندادن به پدال گاز)، دوره تعمیر و نگهداری CVT طولانی است. به طور خلاصه، نگهداری روزمره CVT زیاد مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما هزینه قطعات و تخصص تعمیر آن بیشتر از دستی است.

کدام مناسب بازار ایران است؟

در ایران، بسیاری از خودروهای اقتصادی و قدیمی مانند پراید و تیبا با گیربکس دستی عرضه می‌شوند تا قیمت فروش و هزینه نگهداری پایین نگه داشته شود. پژو ۲۰۶، ۲۰۷ و پارس در مدل‌های دنده‌ای و همچنین نسخه‌های اتوماتیک (با گیربکس AL4 چهار سرعته ساخت فرانسه/کره) وجود دارند. دنا پلاس اتوماتیک جدید ایران‌خودرو مجهز به گیربکس ۶ سرعته هیوندایی (ساخت چین) است.

از سوی دیگر، تولیدات سایپا مثل ساینا و شاهین اتوماتیک، همچنین برخی کراس‌اوورهای چینی وارداتی بازار (جک S5، MVM X22، دیگنیتی) به جای AT سنتی از گیربکس CVT استفاده می‌کنند.

با توجه به جاده‌های ایران، اگر بیشتر در شهر با ترافیک سنگین رانندگی می‌کنید، داشتن گیربکس اتوماتیک یا CVT آسایش بیشتری فراهم می‌کند. اما برای رانندگانی که در جاده‌های بین‌شهری و کوهستانی پر پیچ و خم سفر می‌کنند یا خودروهای ارزان قیمت‌تر مدنظرشان است، گیربکس دستی به خاطر دوام بهتر و هزینه کمتر جذاب‌تر است. در نهایت «انتخاب بهتر» به اولویت‌های شما بستگی دارد: فضای مالی، عادت رانندگی و شرایط استفاده. به عنوان جمع‌بندی کلی می‌توان گفت هر سه نوع گیربکس مزایا و معایب خود را دارند؛ اتوماتیک و CVT آسایش و مصرف سوخت مناسب‌تری ارائه می‌کنند، در حالی که دستی از نظر هزینه و پایداری در شرایط سخت برتری دارد.

منابع

مطالب استفاده‌شده در این مقاله برگرفته از مقالات تخصصی خودرویی مانند همراه مکانیک، خودرو۴۵ و دنیای اقتصاد می‌باشند. این منابع بررسی فنی مزایا و معایب گیربکس‌های مختلف را به طور جامع ارائه کرده‌اند.

مشاوره و خدمات رایگان
+98 919 894 7915
20% تخفیف خدمات برای مراجعین از وبسایت